Η Πολιτεία έριξε στο τραπέζι το σημαντικό θέμα του συμβολαίου ελεύθερης συμβίωσης, κάτι που είχε γίνει και στο παρελθόν και είχε απορριφθεί από τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Η κυβέρνηση αιφνιδίασε τον κ. Ιερώνυμο και δεν του άφησε τα περιθώρια να ζητήσει πίστωση χρόνου για ένα θέμα που θα έπρεπε να τεθεί αρχικά υπ' όψιν της Συνόδου και όχι να αποτελέσει αντικείμενο δηλώσεων χωρίς να υπάρχει η θέση των συνοδικών.
Η ελεύθερη συμβίωση έφθασε τελικά στη ΔΙΣ, με την κοινή γνώμη όμως να έχει διαμορφώσει μέχρι εκείνη τη στιγμή την εντύπωση ότι «η Εκκλησία γύρισε σελίδα». Αλίμονο όμως, αν η Εκκλησία είχε αλλάξει θέση και δεν υπερασπιζόταν το μυστήριο του γάμου.
«Η ζωή προχωράει και εμείς πρέπει να μαθαίνουμε να ξεπερνάμε τις δυσκολίες της» είχε δηλώσει για το θέμα του συμφώνου ελεύθερης διαβίωσης στις 12 Μαρτίου ο κ. Ιερώνυμος, μία μέρα πριν από τη συνάντησή του με τον υπουργό Δικαιοσύνης, και έσπευσε να διευκρινίσει πως στο θέμα θα τοποθετηθεί την επόμενη εβδομάδα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος προσθέτοντας: «Θα το αντιμετωπίσουμε με σύνεση και ψυχραιμία».
Πολλοί ερμήνευσαν τις δηλώσεις αυτές του Αρχιεπισκόπου ως ένδειξη διαλλακτικότητας, αλλά αυτές οι δηλώσεις, καθώς και οι ερμηνείες που τις ακολούθησαν, στάθηκαν η αφορμή για να αντιδράσουν αρκετοί μητροπολίτες. «Πώς προϊδεάζει τον κόσμο με δηλώσεις του ο Μακαριότατος για ένα τόσο σοβαρό θέμα, τη στιγμή που δεν έχει συνεδριάσει η Σύνοδος;» αναρωτήθηκε μητροπολίτης της Πελοποννήσου, με τον οποίο είχαμε επικοινωνήσει την ημέρα των δηλώσεων του κ. Ιερώνυμου, ενώ μητροπολίτης της Βορείου Ελλάδος σχολίασε: «Αν δεν αντιδράσουμε όπως οι Ορθόδοξοι Κανόνες ορίζουν, τότε θα είμαστε άξιοι της μοίρας μας...».
Η προσωπική άποψη του Αρχιεπισκόπου βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεδρίασης της ΔΙΣ. Το συνοδικό σύστημα διοίκησης στην Ιεραρχία αποτελεί προτεραιότητα αλλά και δέσμευση του νέου Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας. Το κατέστησε σαφές από την πρώτη ημέρα της εκλογής του, επισημαίνοντας παράλληλα πως «ο Αρχιεπίσκοπος είναι απλώς ο επίσκοπος των Αθηνών, είναι πρώτος μεταξύ ίσων στην Ιεραρχία, η οποία είναι υπεύθυνη για διοικητικά θέματα».
Η αλήθεια είναι ότι από τις 12 Μαρτίου μέχρι την παραμονή της συνεδριάσεως της ΔΙΣ, στις 16, τα τηλέφωνα αρκετών δεσποτάδων είχαν ανάψει. Μάλιστα, όπως είχε δημοσιεύσει η «Espresso», αν η ΔΙΣ εξέδιδε «χαλαρή» ανακοίνωση, θα ξεσπούσε «ιερή ανταρσία» με κοινή ανακοίνωση τουλάχιστον δεκαπέντε μητροπολιτών, που θα έθεταν το θέμα στις πραγματικές του διαστάσεις και «όπως οι Ιεροί μας Κανόνες ορίζουν».
Φυσικά, οι πληροφορίες αυτές είχαν φθάσει και στον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος ήδη προετοιμαζόταν για το εκρηκτικό κλίμα που θα συναντούσε στη συνεδρίαση της ΔΙΣ της 17ης Μαρτίου. Στη συνεδρίαση οι αντιδράσεις των συνοδικών ξεκίνησαν με το που έκλεισε η πόρτα της αιθούσης του Συνοδικού Μεγάρου. Με τη λήξη της συνεδρίασης επιβεβαιώθηκε ότι λειτουργεί το συνοδικό σύστημα και η συνεδρίαση αυτή σίγουρα προβλημάτισε τον Αρχιεπίσκοπο.
Οι "σκληροπυρηνικοί" στην Ιερά Σύνοδο
Πρωτεργάτες των αντιδράσεων ήταν οι μητροπολίτες Θεσσαλονίκης Άνθιμος, Ηλείας Γερμανός και Καλαβρύτων Αμβρόσιος, με «δεύτερες φωνές» τους μητροπολίτες Σπάρτης Ευστάθιο, Νέας Κρήνης Προκόπιο και Παραμυθίας Τίτο.
Αυτοί ήταν και οι «σκληροί» της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, που υποχρέωσαν τον κ. Ιερώνυμο να συμφωνήσει στη σύνταξη αυτού του ανακοινωθέντος, το οποίο απλώς αντικατοπτρίζει τις θέσεις της Εκκλησίας. Εκείνο όμως που την έκανε πρωτοσέλιδο ήταν ο χαρακτηρισμός της ελεύθερης συμβίωσης ως πορνεία. Ο χαρακτηρισμός αυτός ενόχλησε τον Αρχιεπίσκοπο, αλλά στις περιπτώσεις αυτές η πλειοψηφία αποφασίζει.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου